Δείτε την ψηφιακή έκθεση "Μένουμε Σπίτι - Μένουμε σε Επαφή"

 

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ – ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΕ ΕΠΑΦΗ

ΣΤΙΣ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ

ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΦΑΝΩΝ ΖΑΚΥΝΘΙΩΝ

ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020

To Μουσείο Σολωμού & Επιφανών Ζακυνθίων, όπως ήδη έχει ανακοινωθεί, θα παραμείνει κλειστό για τους επισκέπτες του από 7 έως 30 Νοεμβρίου 2020, σε εφαρμογή της αναστολής λειτουργίας των Μουσείων για την αντιμετώπιση μετάδοσης του κορωνοϊού. Συνεχίζει να λειτουργεί διαδικτυακά, δίνοντας την ευκαιρία σε όλους τους φίλους του να έρθουν σε επαφή με αντικείμενα από τις συλλογές του!

Στις Ψηφιακές Πλατφόρμες και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης του Ιδρύματος, όλο τον μήνα Νοέμβριο, θα αναρτώνται φωτογραφίες από εκθέματα, συνοδευόμενες από αναλυτική περιγραφή τους.

 

8/11     Γιορτή Ταξιαρχών:

Οι Άγγελοι στις εικόνες της Συλλογής Κολυβά.

www.zakynthos-museumsolomos.gr/aithousa-koliva.html

 

Με την ευκαιρία της Γιορτής των Ταξιαρχών, ανακαλύψτε μορφές αγγέλων από τις φορητές εικόνες που εκτίθενται στην Αίθουσα Κολυβά του Μουσείου μας. Οι Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ, οι στρατιές των αγγέλων, τα χαριτωμένα μικρά Χερουβείμ, συνοδεύουν τους πρωταγωνιστές των συνθέσεων, είτε δρώντας καταλυτικά για την εξέλιξη των εικονιζόμενων γεγονότων (Ευαγγελισμός, Γέννηση κ.ά.) είτε αποτελώντας αναπόσπαστα στοιχεία της διακόσμησης (ξυλόγλυπτα πλαίσια, στέψεις εικόνων κ.λπ.).

Η Αίθουσα Νικολάου και Θάλειας Κολυβά, περιλαμβάνει τα έπιπλα του γραφείου του νομικού και πολιτικού Νικολάου Κολυβά (1884-1951), τα βιβλία της προσωπικής του βιβλιοθήκης, και τις εικόνες που συνέλεγε ο ίδιος κι εκείνες που προέρχονται από τη συλλογή του θείου του, Αλέξη Κολυβά. Η σύζυγός του Θάλεια, τον Οκτώβριο του 1975, δώρισε στο Μουσείο το σύνολο του περιεχομένου της ομώνυμης αίθουσας.

Θα μπορούσε να πεις κανείς ότι οι Άγγελοι αποτελούν τον κοινό παρονομαστή στις περισσότερες εικόνες της Συλλογής Κολυβά.

Στην συγκεκριμένη πολύ-εικόνα, αποτέλεσμα της ψηφιακής αναδημιουργίας, για τις ανάγκες της προσέλκυσης των απομακρυσμένων επισκεπτών του Μουσείου μας, βλέπουμε, στα αριστερά, δύο απεικονίσεις του Αρχάγγελου Γαβριήλ από εικόνες του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, στο κέντρο τους δύο Αρχάγγελους να φρουρούν την Παναγία σε εικόνα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος και τέλος δεξιά, ολόσωμο Αρχάγγελο, από τμήμα ξυλόγλυπτης κορνίζας φορητής εικόνας.

 

9/11     Ημέρα Θανάτου Ελισάβετ Μουτζάν Μαρτινέγκου:

Το πορτραίτο της στην Αίθουσα Μιχελή.

http://www.zakynthos-museumsolomos.gr/aithousa-mixeli.html

Με την ευκαιρία της επετείου από το θάνατο της Ελισάβετ Μουτζάν- Μαρτινέγκου (1801-1832), ανακαλύψτε την Προσωπογραφία της, στη σελίδα του Μουσείου στο διαδίκτυο, στην Αίθουσα Παναγιώτη & Έφης Μιχελή.

 

13/11    Γιορτή Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου:

Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος στην εικόνα των Τριών Ιεραρχών.

www.zakynthos-museumsolomos.gr/aithousa-koliva.html

 

 

        Ανακαλύψτε τη μορφή του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου από την κρητικοεπτανησιακή αγιογραφία με πολλά λαϊκά στοιχεία των Τριών  Ιεραρχών της Συλλογής Κολυβά (αρ. καταγραφής Μ.Σ.1975.7.164). Ο άγιος εικονίζεται ολόσωμος στο κέντρο της εικόνας, με την αρχιερατική του στολή. Κρατά με το αριστερό του χέρι Ευαγγέλιο και με το δεξί ευλογεί, ενώ φέρει στο δεξί την αρχιερατική ράβδο. Πάνω από την κεφαλή του ο Χριστός, μέσα σε νεφέλη, ευλογεί και τους τρεις. Η εικόνα φέρει επιγραφές και για τους τρεις. Από αριστερά εικονίζονται Ο ΑΓΙΟC ΒΑCΙΛΕΙΟC, Ο ΑΓΙΟC Ιω(ΑΝΝΗC)=O XΡΙCΟCTOMOC και ο ΑΓΙΟC ΓΡΙΓΟΡΙΟC. Κάτω δεξιά η χρονολογία 1777 και από κάτω τα σημεία χ:S:μ

 

 

16/11    Γιορτή Ευαγγελιστή Ματθαίου:

Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος στη Συλλογή Κολυβά.

Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος, λεπτομέρεια από τον ξυλόγλυπτο και αγιογραφημένο διάκοσμο της κορνίζας της εικόνας του Προφήτη Ηλία στο Μουσείο μας.

 

 

17/11    Επέτειος Εξέγερσης Πολυτεχνείου:

Από τη Βιβλιοθήκη του Μουσείου Σολωμού & Επιφανών Ζακυνθίων ,το Ποιητικό Ανθολόγιο: "Ζάκυνθος και Πολυτεχνείο 1973-1983", επιμέλεια Διονύσης Σέρρας - εισαγωγή Γιώργος Βαλέτας, εκδ. Δίφρος, Αθήνα 1983, απόσπασμα από το ποίημα της Μάχης Μουζάκη: "Σε όσες μανάδες δε θα ξανακούσουνε τ' αηδόνι".

 

 

20/11    Hμέρα Δικαιωμάτων των Παιδιών:

Γρηγόριος Ξενόπουλος και «Διάπλασις των Παίδων».

 

Στις πρώτη εικόνα: εξώφυλλο του παιδικού περιοδικού «Η Διάπλασις των Παίδων», που εκδόθηκε από το 1879 έως το 1948.

Στην δεύτερη εικόνα, πορτραίτο του Γρηγορίου Ξενόπουλου, φιλοτεχνημένο από την αδερφή του Χαρίκλεια, το 1951.

Για τον Γρηγόριο Ξενόπουλο έχουν γραφτεί πάρα πολλά, ανάλογα με την πολυεπίπεδη προσφορά του. Άφησε πλούσιο έργο λογοτεχνικό, θεατρικό, κριτικής της λογοτεχνίας, μα έμεινε γνωστός και για το Περιοδικό Διάπλαση των Παίδων, στο οποίο εκτός από τη Διεύθυνση, την οποία είχε αναλάβει, δημοσίευε και τις περίφημες επιστολές του, που έκλεινε με τη φράση «σας ασπάζομαι, Φαίδων».

Γεννήθηκε στο Φανάρι το 1867 και πέρασε τα παιδικά και εφηβικά χρόνια του στη Ζάκυνθο. Ο Ξενόπουλος κάτω από τη στοργή της μητέρας του παρακολούθησε τα μαθήματα του Δημοτικού και του Γυμνασίου στη Ζάκυνθο, πάντα πρώτος και αριστούχος, όπως μας πληροφορεί η ζακυνθινή εφημερίδα «Ελπίς».

Διαδέχτηκε το Γεώργιο Δροσίνη στη διεύθυνση της Εικονογραφημένης Eστίας και η Νέα Εστία, που από το 1927 ως σήμερα συνεχίζει την πορεία της, φιλοξένησε πολλούς λογοτέχνες, μεταφραστές, στοχαστές, κριτικούς κι ανύψωσε το πνευματικό επίπεδο της Αθήνας.

Ευαίσθητος, με ευρωπαϊκή αφομοιωμένη κουλτούρα, με οξύτατο κριτικό πνεύμα, με μυρωδιά του Ωραίου και του πρωτοποριακού, παρουσίασε πρώτος τους μεγάλους ποιητές Ιωάννη Γρυπάρη και Κωνσταντίνο Καβάφη (τον Καβάφη από τις σελίδες του περιοδικού Παναθήναια το 1903) και τους καθιέρωσε στο πανελλήνιο.

Στα 1896 αρχίζει τη συνεργασία του με τη «Διάπλαση των Παίδων.» Στα 1901 κάνει το δεύτερο γάμο του με την Τίτα Κανελλοπούλου, ανιψιά κι αναθρεφτή του ιδρυτή και ιδιοκτήτη του περιοδικού. Στο θέατρο εμφανίστηκε το 1895 με το έργο «Ο Ψυχοπατέρας». Συνεργάστηκε με τη «Νέα Σκηνή» του Κ. Χρηστομάνου καθώς και με τις δύο πρωταγωνίστριες της θεατρικής σκηνής, την Κυβέλη και τη Μαρίκα Κοτοπούλη. Από το σημαντικό θεατρικό έργο του, επηρεασμένο από την Ιψενική δραματουργία, ξεχωρίζουν μεταξύ άλλων Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας (1904), η Στέλλα Βιολάντη (1909) και το Ψυχοσάββατο (1911).

Με Το Φιόρε του Λεβάντε, τον Πειρασμό, τη Φωτεινή Σάντρη, τον Ποπολάρο, κατάφερε πραγματικά ν’ αναπτύξει θεατρικά και αισθητικά το ελληνικό κοινό, ώστε να εξομοιωθεί με το ευρωπαϊκό πνεύμα και ν’ αποτελέσει, σε ένα μεγάλο μέρος του, ένα κοινό με σοβαρές απαιτήσεις από το θέατρο.

Στα θεατρικά έργα του θα διαπιστώσουμε την ανατομία της ταξικής ζακυνθινής νοοτροπίας και διαστρωμάτωσης, θα χαρούμε τα υπολείμματα του βενετσιάνικου λεξιλογίου, θα συναντήσουμε φιγούρες με ευρωπαϊκή φινέτσα, παιδεία, μουσικό λόγο, μέσα από ποικιλία χαρακτήρων, σκηνικών και σκηνογράφων.

Αναγνώριση της προσφοράς του στα ελληνικά γράμματα αποτελεί εκτός των άλλων, το γεγονός ότι εκλέχθηκε ακαδημαϊκός το 1931.

Πέθανε στην Αθήνα το 1951, αλλά, όπως αναφέρει και ο Ν. Λούντζης «κρατώντας τη ζακυνθινή του ταυτότητα, επιβλήθηκε στον πανελλήνιο χώρο, χωρίς υποχωρήσεις, αλλά και χωρίς επαρχιώτικα πλέγματα. Και εισέφερε την επτανησιακή πολιτιστική ιδιαιτερότητα, στην υπό διαμόρφωση ελληνική ποιότητα.»

 

 

21/11   Εορτή Εισοδίων της Θεοτόκου

 

 

Ανακαλύψτε την εικόνα των «Εισοδίων της Θεοτόκου» (αρ. καταγραφής Μ.Σ.1977.7.139), στην Αίθουσα Κολυβά του Μουσείου μας. Στο κέντρο της παράστασης εικονίζεται ο αρχιερέας, ο οποίος πατά στην κορυφή βαθμίδων κάτω από κουβούκλιο και υποδέχεται τη μικρή Θεοτόκο, την οποία υποβαστάζουν οι γονείς της. Πίσω από τον αρχιερέα και τον Ιωακείμ και την Άννα, εικονίζονται παρθένες με αναμμένες λαμπάδες. Στο βάθος δεξιά αρχιτεκτόνημα. Το ξύλινο πλαίσιο της εικόνας είναι απλό, επίχρυσο. Η εικόνα δωρίθηκε από την Ελπινίκη Μαρούδα, το 1977, στη μνήμη Βασιλείου και Χρυσάνθης Μαρούδα.

 

25/11   Εορτή της Αγίας Αικατερίνης

 

 

Με την ευκαιρία της σημερινής εορτής της Αγίας Αικατερίνης ανακαλύψτε την αναγεννησιακής τεχνοτροπίας εικόνα του Αρραβώνα της Αγίας Αικατερίνης (αρ. καταγραφής Μ.Σ.1975.7.170), στην Αίθουσα Κολυβά του Μουσείου μας. Απεικονίζει το όραμα της Αγίας κατά το οποίο ο Χριστός βρέφος της παραδίδει το δαχτυλίδι του αρραβώνα. Δωρίσθηκε από τη Θάλεια Κολυβά το 1975.

 

Μπορείτε να παρακολουθείτε τις επικείμενες αναρτήσεις και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Μουσείου:

Facebook:     www.facebook.com/museumsolomos

Instagram        www.instagram.com/museumsolomos