A' Αίθουσα Επιφανών Ζακυνθίων
Η Πτέρυγα των Επιφανών Ζακυνθίων στον όροφο του Μουσείου αποτελείται από μία πρώτη μικρή αίθουσα που είναι μέρος του παλαιού κτιρίου και δύο μεγάλες επάλληλες, που αποτελούν την προσθήκη. Στην πρώτη μικρή αίθουσα αυτής της πτέρυγας, η έκθεση των προσωπογραφιών αρχίζει με τα πορτραίτα των μελών της οικογένειας των Σιγούρων και τα πορτραίτα των μελών της οικογένειας Μάτεση.
Η οικογένεια των Σιγούρων, από τις παλαιότερες που μετοίκισαν στο νησί από το Βορρά, εκτός από την κυρίαρχη μορφή του Αγίου Διονυσίου, που εκτίθεται ανάμεσα στα πορτραίτα της Κοσμικής Ζωγραφικής, (μουσειολογική άποψη που συνηγορεί στην αντίληψη των Ζακυνθινών ότι ο Άγιος είναι ζωντανός και κυκλοφορεί πάντα κοντά τους), συνέβαλε σε μεγάλες στιγμές της Ιστορίας της Ελλάδας, όπως στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου (7 Οκτωβρίου 1571), με τη γαλέρα «Ιουδήθ». Εδώ εκτίθεται το ακρόπρωρό της και το ξίφος του ναυμάχου Μάρκου Σιγούρου. Η οικογένεια Μάτεση είναι μία άλλη σημαντική οικογένεια με εξέχοντα μέλη της τον Αντώνιο Μάτεση (1794-1875), συμμαθητή του Διονυσίου Σολωμού και του Γεωργίου Τερτσέτη, ο οποίος διακωμωδεί με το έργο του ο «Βασιλικός», τα ήθη και έθιμα του αρχοντολογιού επί Βενετοκρατίας. Το χειρόγραφο του «Βασιλικού» φυλάσσεται στο αρχείο του Μουσείου, όπως επίσης και το χειρόγραφο του Χρονικού του Τουρκοβενετικού πολέμου του 1684, που έγραψε ο Ιωάννης Μάτεσις (1695-1716).
Στην ίδια αίθουσα αναπτύσσονται οι τρεις σημαντικές ενότητες του Μουσείου, που αφορούν:
- τη σχέση της Ζακύνθου με την ποίηση: με τις προσωπογραφίες του Ανδρέα Κάλβου και του Ούγου Φώσκολου
- τη σχέση της Ζακύνθου με την ιστοριογραφία: με τις ορειχάλκινες προτομές και τα πορτραίτα των Ερμάνου Λούντζη, Σπυρίδωνος Δεβιάζη, Λεωνίδα Ζώη, Παναγιώτη Χιώτη και Ιωάννη Μάτεση
- τη σχέση της Ζακύνθου με τη μουσική: με το πιάνο του πρώτου έλληνα μουσουργού Παύλου Καρρέρη και μέσα σε εντοιχισμένη προθήκη διάφορα προσωπικά αντικείμενα, παρτιτούρες και λιμπρέτα του συνθέτη
Κατά την ηλεκτρονική πλοήγηση με τις φορητές συσκευές παλάμης, οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν και ηχητικά αποσπάσματα από μουσικά έργα του Καρρέρ, προερχόμενα από παραγωγές του Σωματείου «Οι Φίλοι του Μουσείου Σολωμού & επιφανών Ζακυνθίων».