Αίθουσα Μιχελή
H πρώτη μεγάλη αίθουσα της νέας πτέρυγας του Μουσείου, είναι αφιερωμένη στον μεγάλο ευεργέτη-χρηματοδότη, που είναι το ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή.
Στην αίθουσα αυτή έχει γίνει προσπάθεια να φωτιστούν κατά το δυνατόν σημαντικές στιγμές της νεώτερης ιστορίας της Ζακύνθου: η Φιλική Εταιρεία στη Ζάκυνθο, με την Επιτροπή Ζακύνθου: το Διονύσιο Ρώμα-τον Παναγιώτη Στεφάνου- τον Κωνσταντίνο Δραγώνα, η Ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα, με τους Ριζοσπάστες Βουλευτές: τον Κωνσταντίνο Λομβάρδο- το Δημήτριο Πατέλλη- τον Ναθαναήλ Δομενεγίνη ή μορφές που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στις τέχνες και τα γράμματα, όπως ο ηθοποιός Διονύσιος Ταβουλάρης με τη στολή του Άμλετ.
Η σημαντικότερη απ’ όλες, ο Γρηγόριος Ξενόπουλος, παρουσιάζεται σε ξεχωριστή προθήκη, στην οποία εκτίθεται το εκμαγείο της κεφαλής και του πολύγραφου δεξιού του χεριού, χειρόγραφα, οικογενειακές φωτογραφίες, προσωπικά του αντικείμενα και τεύχη του περιοδικού «Διάπλασις των Παίδων». Στην ίδια αίθουσα εκτίθεται η στολή και τα παράσημα του μεγάλου Αυλάρχη Αλέξανδρου Μερκάτη, ο οποίος υπήρξε ο κυριότερος συνεργάτης του Βαρώνου Πιερ ντε Κουμπερτέν για την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Σε μια γωνία της αίθουσας, αναπαριστάνεται ένα ζακυνθινό σαλόνι, στο οποίο ομοίωμα γυναίκας, που φορά στολή αρχόντισσας της αλλοτινής Ζακύνθου, παίζει μουσική στο αυθεντικό πιάνο του σατιρικού ποιητή Ιωάννη Τσακασιάνου.
Αξιόλογα πορτραίτα, που ζωντανεύουν κατά γένη σημαντικές οικογένειες του νησιού, όπως η οικογένεια Μεσσαλά, παρουσιάζουν μέσα από έργα γνωστών και αγνώστων ζωγράφων, τη σημαντική συμβολή της Επτανησιακής Προσωπογραφίας στην εξέλιξη της Νεοελληνικής Τέχνης. Η μεγάλη συμβολή της γυναίκας στον επτανησιακό χώρο αντιπροσωπεύεται με τις προσωπογραφίες της Ελισάβετ Μουτσά-Μαρτινέγκου και της Μαριέττας Γιαννοπούλου-Μινώτου, λόγιες, πολυγραφότατες, που η πρώτη με τη ζωή της και η δεύτερη με τη σπουδαία δράση της, συνέβαλαν στην αναγνώριση της γυναικείας προσφοράς στα Ζακυνθινά γράμματα.