Εκδόσεις
Γιάννη Δεμέτη, Οδηγός Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων
Τιμή: 3€
Είναι έκδοση του 1987 και αφορά τη μορφή του μουσείου πριν από την επέκταση και συνολική αναδιάρθρωση των χώρων του. Περιέχει το ιστορικό του Μουσείου και βιογραφικά σημειώματα όλων όσων περιλαμβάνονται οι προσωπογραφίες τους στη Συλλογή.
Το Καινούριο πρόσωπο του Μουσείου Σολωμού, εκδ. Ελληνική Εταιρεία Λαογραφικής Μουσειολογίας, Αθήνα 2000
Τιμή: 3€
Η έκδοση αυτή, του 2000, στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα παρουσιάζει με έγχρωμες φωτογραφίες τη νέα μορφή του μουσείου μετά την επέκταση που ολοκληρώθηκε το 1999.
Νικολάου Βαρβιάνη, Η Ζάκυνθος άλλοτε και τώρα. Ιστορία- Παραδόσεις – Θησαυροί, Λεύκωμα, εκδ. Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων, Αθήνα 1999, εκδ. Περίπλους
Τιμή: 44€
Η παρούσα δεύτερη έκδοση πραγματοποιήθηκε χάρη στην ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου (α΄ έκδοση 1977). Το λεύκωμα χωρίζεται σε τρία μέρη: Α΄ Μέρος: Η Προσεισμική Ζάκυνθος, Β΄ Μέρος: Η Τραγωδία της Ζακύνθου, Γ΄ Μέρος: Ανοικοδόμησις – Νέα Ζάκυνθος.
Στην εισαγωγή του λευκώματος ο Διονύσης Ρώμας αναφερόμενος στο έργο του συγγραφέα του και στη μεγάλη του προσφορά στη Ζάκυνθο γράφει: «Ό,τι σχετιζότανε με το νησί μας πριν από τον κατακλυσμό του 1953 από τα κουρέλια της θεατρικής μας αυλαίας ως τα χειρόγραφα του εθνικού ποιητή και από τα κεφαλοκόλονα του φωσκολιανού ναού της Θάλειας ως τα μαδημένα στεφάνια της «πεντηκονταετηρίδος» του Σολωμού – όλα σημαντικά κι ασήμαντα, στραφταλίζανε στα μάτια του σαν τις χρυσές μάσκες που ξέθαψε ο Σλήμαν στις Μυκήνες: Μ’ άπειρη τότε λαχτάρα και με κίνδυνο συχνά της ζωής του, ο σύγχρονος τούτος Νώε, τ’ απέσπασε ένα, ένα μέσα από τα ερείπια, για να τα διαφυλάξει προσωρινά στην εξοχική του Κιβωτό. Εκεί μ’ αμέτρητη στοργή τα ξεσκόνισε, τα έπλυνε, τα σκούπισε, τα κατέγραψε, τα φωτογράφησε … Μ’ άλλα λόγια τα πορόπιασε έτσι ώστε να ψευτομπαλωθεί μ’ αυτά ο ατέρμονος ιμάντας της παράδοσης για να εξακολουθήσει το σισύφειο περιστροφικό του έργο.»
Στο λεύκωμα αποτυπώνεται μέσα από το φωτογραφικό φακό η τιτάνια αυτή προσπάθεια.
Το Πανηγυρικό Τεύχος της Εκατονταετηρίδας από τη γέννηση του Δ. Σολωμού, εκδ. Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων
Τιμή: 35€
(Πρώτη έκδοση: 1902, Δεύτερη έκδοση: 1999)
Μέρος Α΄: Σολωμός. Εδώ περιλαμβάνεται: Πρόλογος Εκατονταετηρίδος, Ιστορικό Εορτών, Βιογραφία Σολωμού, Σολωμός και Μάντζαρος, Τα Ιταλικά ποιήματα του Σολωμού, Αι περί Σολωμού κρίσεις υπό ξένων, Γνώμαι περί Σολωμού υπό ξένων, Γνώμαι περί Σολωμού υπό Ζακυνθίων, Άπαντα τα ευρισκόμενα Δ. Σολωμού, Σχόλια και επεξηγήσεις επί των έργων του Δ. Σολωμού.
Μέρος Β΄: Ζάκυνθος. Στο μέρος αυτό μελετάται η γεωγραφία, η ιστορία, τα εκκλησιαστικά, η τέχνη, η βιομηχανία, η ιατρική, η πολιτική, οι επιφανείς Ζακύνθιοι της εποχής.
Η δεύτερη έκδοση πραγματοποιήθηκε χάρη στην ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου.
Robert Sargint, Η Ζάκυνθος κάποτε…, (Zakynthos once upon a time…), εκδ. Οι Φίλοι του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων
Τιμή: 22€
Στη δίγλωσση αυτή έκδοση (ελληνικά-αγγλικά) ο αναγνώστης μπορεί μέσα από τα σχέδια του Ρόμπερτ Σάρτζιντ, γόνου σπουδαίας αγγλικής οικογένειας που πρωτοπαρουσιάστηκε στο νησί το 1680, να γνωρίσει επιστρατεύοντας μια καταπληκτική εικαστική μνήμη, την Ζάκυνθο που χάθηκε ανεπιστρεπτί τον Αύγουστο του 1953. Τα σχέδια χωρίζονται σε έξι ενότητες και αφορούν την ύπαιθρο της Ζακύνθου οι τρεις πρώτες (Ι. Νεοκλασικές επαύλεις, ΙΙ. Άλλες ιστορικές επαύλεις, ΙΙΙ. Μοναστήρια) και τη Χώρα οι υπόλοιπες (ΙV. Ιστορικές εκκλησίες της Χώρας, V. Αρχοντικά Χώρας, VI. Ρεπάρα).
Μάρκος Δραγούμης, Η Μουσική παράδοση της Ζακυνθινής Εκκλησίας, εκδ. Οι Φίλοι του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων, Αθήνα 2000
Τιμή: 15€
Ένα βιβλίο που ασχολείται με την ιστορία της εκκλησιαστικής μουσικής της Ζακύνθου, την Κρητική προέλευση του Επτανησιακού Μέλους, το Ζακυνθινό Μέλος, τους Ζακυνθινούς ήχους και τη Ζακυνθινή τετραφωνία. Ανθολογεί επίσης μελωδίες που μαζεύτηκαν ανάμεσα στα έτη 1984 και 1992.
Βερνάρδου Σμιτ, Η νήσος Ζάκυνθος, Εντυπώσεις και Εμπειρίες, μετάφραση Σπύρος Α.Κάπαρης – Πλανύτερος, εκδ. Οι Φίλοι του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων, Αθήνα 2005
Τιμή: 20€
Ο Βερνάρδος Σμιτ καταγόμενος από την Σουηβία (Schwaben, ιστορική περιοχή της Γερμανίας, μεταξύ Δ. Βαυαρίας και Βάδης) , εγκαταστάθηκε στη Ζάκυνθο σαν παιδαγωγός στην οικία του κόμητος Νικολάου Λούντζη, την Άνοιξη του 1861 μέχρι το τέλος του 1863. Κατά την παραμονή του στο νησί βρήκε την ευκαιρία να μελετήσει την κοινωνία, τη λαογραφία, την τέχνη, το πολίτευμα, την ιστορία και ν’ αναζητήσει τυχόν συνδέσμους νέου και αρχαίου ελληνισμού. Τριανταπέντε χρόνια αργότερα ολοκληρώνει το βιβλίο του για τη Ζάκυνθο με τίτλο: Die Insel Zakynthos και το αφιερώνει στη σύζυγό του.
Γιάννη Δ. Ανδριόλα, Το «ημερολόγιον» ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΜΕΛΙΣΣΗΝΟΥ του Κεφαλλήνος, εκδ. Οι Φίλοι του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων, Αθήνα 2007
Τιμή: 25€
Οι «Φίλοι του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων», συνεχίζοντας την προσπάθεια διάσωσης και προβολής στοιχείων του επτανησιακού (και ειδικότερα του ζακυνθινού) πολιτισμού, παρουσιάζουν το βιβλίο του κ. Γιάννη Ανδριόλα «Το “Ημερολόγιον” Αντωνίου Μελησσινού του Κεφαλλήνος».
Το “Ημερολόγιον” προκαλεί έντονο ενδιαφέρον καθώς, πέρα από τις προσωπικές υποθέσεις και θέσεις του συγγραφέα, συνθέτει μια μοναδική ηθογραφία της εποχής (1852-1858). Ηθογραφία, όχι αφηγηματική από την πέννα κάποιου περιηγητή ή λαογράφου, αλλά ενεργό από την πέννα κάποιου που βιώνει και αναπαράγει την καθημερινότητα. Περισσότερο ακόμα και από τις πληροφορίες, είναι ο παλμός της κοινωνικής καθημερινότητας του επτανησιακού 19ου αιώνα, που καθιστά το “Ημερολόγιον” πολύτιμο.
Λεύκωμα Τάση Κούμανη, ΖΑΚΥΝΘΟΣ, χαρακτικά
Τιμή: 50€
Το δίγλωσσο λεύκωμα (στην ελληνική και αγγλική γλώσσα) περιλαμβάνει γκραβούρες και χαρακτικά του συλλέκτη Τάση Κούμανη με ενδυμασίες, τοπία, χάρτες της Ζακύνθου και φωτογραφίες από το ZANTE του Λουδοβίκου Σαλβατόρ.
Νίκιας Λούντζης, Η ΖΑΚΥΝΘΟΣ μετά μουσικής…. , τόμος Β΄: Κοσμική Μουσική (Έντεχνη), Αθήνα 2009
Τιμή: 25€
Όμορφή και μεθυστική σαν τα ειδυλλιακά τοπία και τις ανοιξιάτικες μοσχοβολιές των Επτανήσων, γλυκιά και δροσερή σαν το κελάρυσμα των ρυακιών τους, η Ζακυνθινή μουσική μαζί με την Κερκυραϊκή έχει το μοναδικό προνόμιο να καλύπτει ένα ευρύτατο φάσμα που ξεκινάει από την ψαλμωδία, περνάει από το απλό αγροτικό τραγούδι και καταλήγει στα πιο πολυσύνθετα είδη της αρέκιας, καντάδας και σερενάτας.
Η Ζακυνθινή μουσική μπαίνει στην ιστορική της φάση το 1669, όταν καταφθάνουν στ’ ακρογιάλια του Τζάντε εκατοντάδες πρόσφυγες από την Κρήτη, που μόλις έχει κατακτηθεί από τους Τούρκους. Ένα από τα πιο πολύτιμα κειμήλια που μεταφέρουν οι Κρητικοί στη νέα τους πατρίδα είναι το εκκλησιαστικό μέλος.
Η Βυζαντινή μουσική επί Βενετών στην Κρήτη, αφού επηρεάστηκε από την Ιταλική, απέκτησε μιαν απόχρωση πιο απαλή, μιαν έκφραση πιο παθητική. Και με αυτή τη νέα της συγκερασμένη μορφή μεταφυτεύτηκε στη Ζάκυνθο. Πρώτοι δάσκαλοί της. μεταξύ άλλων, υπήρξαν οι διαπρεπείς Κρητικοί συνθέτες Μοροτζάνες και Στριάνος. Η ακμή του κρητοζακυνθινού ή (πιο απλά) ζακυνθινού μέλους διάρκεσε για περίπου δύο αιώνες. Και τώρα, τόσο αυτό, όσο και η κοσμική μουσική του νησιού, μη ευνοούμεναι από τις περιστάσεις, υποχωρούν, όπως τόσα άλλα, στη ραγδαία ισοπεδωμένη εποχή μας. Αλλά το τέλος τους τουλάχιστον επισφραγίζεται με αυτή τη λαμπρή ιστορική μελέτη, που γράφεται από τον Νίκια Λούντζη, στο πρόσωπο του οποίου συνδυάζονται η ένθερμη αγάπη για το εξιστορούμενο και η σοβαρότητα κι ευρυμάθεια ενός άξιου ιστορικού. (Πρόλογος Μάρκου Δραγούμη για τον Α΄ τόμο).
Νίκιας Λούντζης, Η ΖΑΚΥΝΘΟΣ μετά μουσικής…. , τόμος Α΄: Εκκλησιαστική και Κοσμική Μουσική (Λαϊκή), Αθήνα 2008
Τιμή: 25€
Όμορφή και μεθυστική σαν τα ειδυλλιακά τοπία και τις ανοιξιάτικες μοσχοβολιές των Επτανήσων, γλυκιά και δροσερή σαν το κελάρυσμα των ρυακιών τους, η Ζακυνθινή μουσική μαζί με την Κερκυραϊκή έχει το μοναδικό προνόμιο να καλύπτει ένα ευρύτατο φάσμα που ξεκινάει από την ψαλμωδία, περνάει από το απλό αγροτικό τραγούδι και καταλήγει στα πιο πολυσύνθετα είδη της αρέκιας, καντάδας και σερενάτας.
Η Ζακυνθινή μουσική μπαίνει στην ιστορική της φάση το 1669, όταν καταφθάνουν στ’ ακρογιάλια του Τζάντε εκατοντάδες πρόσφυγες από την Κρήτη, που μόλις έχει κατακτηθεί από τους Τούρκους. Ένα από τα πιο πολύτιμα κειμήλια που μεταφέρουν οι Κρητικοί στη νέα τους πατρίδα είναι το εκκλησιαστικό μέλος.
Η Βυζαντινή μουσική επί Βενετών στην Κρήτη, αφού επηρεάστηκε από την Ιταλική, απέκτησε μιαν απόχρωση πιο απαλή, μιαν έκφραση πιο παθητική. Και με αυτή τη νέα της συγκερασμένη μορφή μεταφυτεύτηκε στη Ζάκυνθο. Πρώτοι δάσκαλοί της. μεταξύ άλλων, υπήρξαν οι διαπρεπείς Κρητικοί συνθέτες Μοροτζάνες και Στριάνος. Η ακμή του κρητοζακυνθινού ή (πιο απλά) ζακυνθινού μέλους διάρκεσε για περίπου δύο αιώνες. Και τώρα, τόσο αυτό, όσο και η κοσμική μουσική του νησιού, μη ευνοούμεναι από τις περιστάσεις, υποχωρούν, όπως τόσα άλλα, στη ραγδαία ισοπεδωμένη εποχή μας. Αλλά το τέλος τους τουλάχιστον επισφραγίζεται με αυτή τη λαμπρή ιστορική μελέτη, που γράφεται από τον Νίκια Λούντζη, στο πρόσωπο του οποίου συνδυάζονται η ένθερμη αγάπη για το εξιστορούμενο και η σοβαρότητα κι ευρυμάθεια ενός άξιου ιστορικού. (Πρόλογος Μάρκου Δραγούμη για τον Α΄ τόμο).
Πρακτικά Διεθνούς Συμποσίου για το Διονύσιο Σολωμό (1798-1857), Διακόσια χρόνια από τη γέννηση και εκατόν πενήντα από τον θάνατό του, Έκδοση «Οι Φίλοι του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων», Αθήνα 2003
Τιμή: 10€
Το έτος 1997 είχε κηρυχθεί από το επίσημο ελληνικό Κράτος «Έτος Σολωμού», γιατί συμπληρώνονταν σχεδόν 200 χρόνια από τη γέννηση (1798) και 150 χρόνια από τον θάνατο (1857) του εθνικού ποιητή. Τα Πρακτικά περιλαμβάνουν τις ανακοινώσεις του διεθνούς συμποσίου που προγραμματίστηκε για να τιμηθεί ο Ποιητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (7-10 Οκτωβρίου 1998), υπό την αιγίδα του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κωνσταντίνου Στεφανόπουλου. Στο συνέδριο πήραν μέρος σαράντα σύνεδροι και κάλυψαν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων γύρω από τις σολωμικές σπουδές.
Ελληνική Εταιρεία Λαογραφικής Μουσειολογίας, Διονύσιος Σολωμός, Έργο Γεωργίου Βρούτου, Αθήνα 1991
Τιμή: 3€
Το μικρό αυτό τεύχος εκδόθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Λαογραφικής Μουσειολογίας, ως μνήμη των τελετών που έγιναν στη Ζάκυνθο στις 6 Ιουλίου 1991, για την αποκατάσταση του ανδριάντα του Διονυσίου Σολωμού και περιλαμβάνει την ομιλία της προέδρου της Εταιρείας Πόπης Ζώρα και του δικηγόρου-λογοτέχνη, προέδρου του Συλλόγου των Φίλων του Μουσείου Σολωμού & Επιφανών Ζακυνθίων, Νίκια Λούντζη. Θερμές ευχαριστίες εκφράζονται στον πρόλογο, στα Ιδρύματα Ουράνη, Μιχελή και Κωστοπούλου, που συνέβαλαν γενναιόδωρα στην πραγματοποίηση του όλου έργου. Το τεύχος περιλαμβάνει και φωτογραφικό υλικό από τις εργασίες συντήρησης στο εργαστήρι του συντηρητή Στέλιου Τριάντη και από την μεταφορά του αγάλματος.